Tort cu bere neagra, mascarpone, frosting si crantz toffee

20171110_215900

Toata ideea mi-a venit ca trebuia sa fac un tort pentru tatal meu..Oare cu ce.. cum… hmm . Ii place berea, aveam o bere neagra pe undeva,, si am zis sa vedem ce iasa… A iesit o bunatate de dulce pe ceru gurii care deabea il poti uita! “Asta e cel mai bun de pana acum!”… vorbele unei matusi.

20171110_215842

Hai sa vedem ce am folosit:

Pentru un blat de forma 28cm am  pus:

450 ml bere neagra

300 gr unt

120 gr cioco amaruie 70% cacao

100 gr cacao

500 gr faina

400 gr zahar

3 oua

300 gr iaurt

2,5 lgte praf copt

compot cirese optional

 

Crema dintre blaturi:

600 ml smantan pt frisca (tinuta la frigi)

4 lg zahar pudra

500 gr mascarpone

200 gr cioco alba

 

Pentru frosting:

2 lgte bere neagra

380 gr zahar pudra

60 gr unt

200 gr mascarpone

Colorant optional

 

Pentru crantz toffee:

140 gr zahar

40 gr apa

50 gr miere

1+1/2  lgte bicarbonat sodiu

 

Si acum e acum…  Incepem cu blatul. Intr-o oala am topit untul, apoi am adaugat berea neagra si ciocolatile bucati, amestecat bine cu un tel pana s-au topit, apoi am adaugat incet cacao direct dintr-o sita in timp ce il cerneam si amestecam pana sa facut o crema frumoasa. Am luat de pe foc si din cand in cand mai amestecam , in timp ce faceam crema.

20171109_191548

Intr-un bol mai mare am mixat bine oul cu zahar –minute bune- pana putin s-a topit zaharul partial…apoi am adaugat iartul si am mixat in continuare sa se incorporeze tot zaharul.

In alt bol cernut si am amestecat faina, praful de copt si un varf de zare.

In acest timp crema de cacao s-a racit cat de cat si am turnat-o peste crema alba si am mai mixat putin pana s-a omogenizat complet. Aici merita sa gustati….e delicioosssssss.

20171109_194142

Am luat cu lingura din prafurile si am turnat peste crema mixand incet pana am terminat cu toata faina cu praf de copt..

20171109_195412

Cuptorul la 170 grade il pregatim, tava de copt la fel tapetata cu hartie, am turnat compozitia,,, l-am pus in cuptor cam o ora! Dar dupa 45 de min trebuie vazut, in caz ca trebuie se mai scade temperature la 160 si se prelungeste apoi timpul cu 10 min, dar sa faceti testul cu scobitoare. Se scoate din cuptor si la racit cu blatul pe grilaj sa nu transpire ( eu l-am lasat peste noapte la racit sa miroase bine in bucatarieJ )

Pentru crema alba de cu seara am pus in congelator paletele mixerului si un bol de metal, iar smantana pt frisca in frigider.

Pe baie de aburi am topit ciocolata calda si am lasat-o apoi la racit putin pana fac frisca:

Se pune smantana pt frisca in bol, se adauga zaharul pudra si se mixeaza pana prinde contur, dar nu foarte mult. Am adaugat mascarpone si am mixat inca putin sa se incorporeze. Am turnat in fir subtire ciocolata alba racita putin mixand repede sa se incorporeze cum trebuie.

20171110_123949

Asa cum la blat am folosit testul cu scobitoarea,, eu la crème folosesc testul cu degetul si papilele gustative J . Puteti face si voi!

Blatul racit se taie in trei parti. Pe primul blat l-am insiropat cu zeama de la un compot de cirese care din greseala doar … l-am avut in frigider. Am taiat jumatati de cirese si le-am pus peste blat (optional, dar a iesit cu effect de gust bun). Apoi crema groasa pusa peste, apoi al doilea blat (eu am pus blatul de sus al doilea..s-a crapat putin si a vrut sa fie la mijloc), insiropat bine, cirese peste , crema ce a ramas peste. Blatul trei peste si nivelat bine crema din lateral daca a vrut sa iasa.

20171110_131354

L-am aruncat in frigider pana am pregatit frostingul:

Intr-un bol am pus berea, mascarpone si untul moale de la temperature camerei ( eu de la frigi l-am pus 10 sec in microunde si a fost ok). Mixam bine pana s-au incorporat si apoi am turnat peste zaharul pudra in mai multe etape pana s-a incorporat si el. Am mutat in 3 boluri fostingul si l-am colorat cu gel alimentar dupa preferinta. Am pus fiecare intr-o punga,scos tortul din frigider,  taiat varfurile la pungi si modelat dupa placere. Bagam inapoi in frigider

Pentru crantz toffee, incepem cu o tava  de chec, o dam cu unt si o tapetam cu foaie de copt. Luam o oana inalta, punem in ea zaharul, mierea si apa si punem la foc mic , amestecam pana fierbe(145 grade). Lasam sa fiarba pana cand daca punem un strop de lichid si il punem intr-un pahar cu apa, se va vedea ca se intareste si pana pe fundul paharului ajunge intarit.  Luam de pe foc si cu un tel amestecam rapid in timp ce punem repede bicarbonatul. Se va umfla repede ( atentie ca daca amestecati prea mult se va lasa umflarea si nu trebuie). Cand e umflat bine se toarna repede in tava de chec care se lasa apoi o ora la racit. Se scoate crantzul din hartie si se sparge si orneaza dupa placere.

Ce a iesit se vede! .. Pacat ca nu se simte gustul.

 

Leave a comment